Privat
Bedrift
Proff

Jeg har strømbrudd. Hva gjør jeg?

Hvis strømmen blir borte er det viktig å finne ut om nettleverandøren din er klar over strømbruddet. Finn ut om naboen også er berørt og sjekk strømbruddkartet.

Sikringsskap. Foto

Sjekkliste i tilfelle strømbrudd:

  • Har naboen også mistet strømmen eller gjelder det kun hos deg?

  • Sjekk sikringsskapet – har jordfeilbryteren slått ut eller sikringer gått?

  • Har du fått SMS om planlagt utkobling? Vedlikehold og planlagte strømbrudd.

  • Sjekk strømbruddkartet for å finne ut om vi har registrert feilen.

  • Dersom ingenting er registrert i kartet, ta kontakt med oss på vår døgnåpne driftssentral: telefon 22 44 10 40.

  • Finn frem varme klær, pledd, stearinlys og lommelykter. Så er du forberedt i tilfelle strømbruddet varer en stund.

  • Ring nødnummer 110, 112 eller 113 hvis det oppstår alvorlige situasjoner hvor liv eller helse står i fare.

Når strømmen kommer tilbake?

  • Dersom strømbruddet har vart i mer enn tolv timer kan du ha rett på kompensasjon.

  • Hvis strømbruddet skyldes uvær, sjekk boligen og eiendeler for skader og meld fra til forsikringsselskapet ditt. Har du fått skader på for eksempel tak, vinduer eller dører bør du prøve å tette disse midlertidig for å unngå vannskader.