Privat
Bedrift
Proff

Planlagt utkobling

For å sikre stabil strømforsyning utfører vi jevnlig arbeid i strømnettet. Vi er nødt til å koble ut strømmen mens arbeidet pågår, slik at våre montører kan jobbe trygt.

Hva er grunnen til utkoblingen?

Vi har ulike type arbeider som må gjøres i strømnettet. Eksempel på dette er oppgradering av transformator, omlegging fra luftlinje til kabel eller utskifting av andre anleggsdeler.

For at våre montører skal kunne jobbe trygt er vi nødt til å koble ut strømmen mens arbeidet pågår.

Du skal få beskjed før vi gjennomfører planlagte strømbrudd.
Ved planlagt arbeid i strømnettet utføres arbeidet utendørs, så du trenger ikke være hjemme. Som oftest må vi koble ut strømmen for flere kunder i nabolaget.

Hvor lenge blir strømmen borte?

Når vi planlegger arbeid på strømnettet, setter vi en tidsperiode for gjennomføring av jobben. Som oftest vil strømmen kobles ut på angitt starttidspunkt, men vi kobler til igjen så snart vi er ferdige med arbeidet. En sjelden gang oppstår det situasjoner som gjør at vi må avlyse utkoblingen, eller bruke litt mer tid enn du har fått beskjed om.

Har jeg krav på kompensasjon?

Hvis strømbruddet varer mer enn tolv timer sammenhengende kan du ha rett på kompensasjon.

Slik forbereder du deg på planlagt strømbrudd

  • Sørg for å lade opp mobil og annet oppladbart utstyr.

  • Er det kaldt ute, tenk på alternative oppvarmingskilder som vedfyring eller gass. Men husk å vær oppmerksom på brannfare.

  • Finn frem lommelykter og pass på at du har batterier som virker.

  • Går garasjeporten på strøm? Husk å åpne den før strømmen kuttes.

  • Hold kjøleskap og fryser lukket. Det tar 10-30 timer før temperaturen i en full fryseboks stiger fra -18 til -12 grader. Med lite varer i fryseren vil temperaturen stige raskere.

  • Husk å skru av brannfarlige apparater som kokeplater og stekeovn slik at de ikke skrur seg på igjen når strømmen kommer tilbake.

Spørsmål om utkoblingen?

Finner du ikke svar på det du lurer på, kontakt vår døgnbemannede driftssentral på  22 44 10 40 . Det er fint om du oppgir referansenummeret du mottok i meldingen om utkoblingen.